CZ / EN

Učitelství strojírenských předmětů pro střední školy

zamereni_studia/ucitelstvi/DSC04087.jpg

█ Detailní charakteristika studijního programu

█ FORMA STUDIA: Prezenční studium

█ STANDARDNÍ DOBA STUDIA: 2 roky

█ KÓD STUDIJNÍHO PROGRAMU:  N0114

█ GARANT PROGRAMU: doc. Ing. Václav Bauma, CSc.

█ OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ:  strojírenství

Výuku zajišťuje Fakulta strojní ČVUT v Praze ve spolupráci s Masarykovým ústavem vyšších studií ČVUT v Praze.

 

█ CÍLE STUDIA

zamereni_studia/ucitelstvi/DSC04226.jpgCílem tohoto navazujícího magisterského profesně zaměřeného studijního programu je připravit kvalifikované učitele strojírenských předmětů pro střední školy a pomoci tak zacelit současný velký nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Učitelé naleznou uplatnění na různých typech středních škol.

Studium je určeno pro absolventy bakalářského studia v oblasti vzděláván Strojírenství, technologie a materiálů nebo Energetiky. Studijní program se soustřeďuje na obecné pedagogické, psychologické a didaktické disciplíny a oborová didaktika se realizuje v úzkém propojení s oborem.

Nastavení studijního programu vychází z kompetenčního rámce absolventa učitelství. Studijní program rozvíjí a prohlubuje oborové znalosti z bakalářské úrovně a pokrývá základní teoretické a profilující témata tak, aby byl absolvent odborně způsobilý daný předmět vyučovat na střední škole a zároveň získal kompetence odpovídající absolventu učitelského programu. To spolu s praxí a nácvikem učitelských vystoupení a dále s povinností absolvovat předmět v anglickém jazyce, by mělo přispět ke vzdělání kvalitních pedagogů a tím ke zkvalitnění výuky na středních školách a ke zvýšení zájmu uchazečů o technické obory.

█ PROFIL ABSOLVENTA

zamereni_studia/ucitelstvi/20130509_029_Ryszawy.jpgAbsolvent čtyřsemestrálního navazujícího magisterského profesně zaměřeného studijního programu získává znalosti a kompetence potřebné pro výkon povolání učitele strojírenských předmětů pro střední školy. Studijní program respektuje požadavky školské politiky na přípravu učitelů pro regulovaná povolání (Rámcové požadavky  - čj. MSMT- 4626/2024- 2).

Absolvent získává odpovídající znalosti z psychologie, pedagogiky a didaktiky, dále své didaktické schopnosti prohlubuje v rámci oborové didaktiky strojírenských předmětů, jež odráží jejich rozmanitost. Předměty učitelské propedeutiky, oborové didaktiky, oboru i praxe zohledňují kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství viz Kompetenční rámec absolventa.  V průběhu studia musí splnit i předměty v angličtině (6 ECTS) a absolvovat učitelskou praxi v rozsahu 720 hodin. Absolvent tak získává odborné kompetence v oblasti strojírenství, je schopen dalšího sebevzdělávání, umí komunikovat v anglickém jazyce a má pedagogicko-psychologické didaktické znalosti a dovednosti potřebné pro moderní způsoby efektivního vedení výuky

█ PODMÍNKY PRO PŘIJETÍ

Důležité odkazy pro úspěšné přijetí ke studiu
Podmínky pro přijetí ke studiu
Informace o přijímacím řízení
Důležité termíny

STUDIJNÍ PLÁN

  • Povinné předměty

  • Role učitele v moderní společnosti

  • Obecná pedagogika

  • Psychologie v edukačním procesu

  • Obecná didaktika

  • Metody společensko-vědního výzkumu

  • Sociální pedagogika

  • Didaktika mechaniky

  • Didaktika automatizace

  • Didaktika konstruování

  • Didaktika strojírenské technologie

  • Semestrální projekt k diplomové práci

  • Kmitání mechanických soustav

  • Aditivní a alternativní technologie

  • Prostředky automatického řízení

  • Konstrukce přístrojů

  • Diplomová práce

  • Propedeutikum pedagogické praxe

  • Souvislá pedagogická praxe

  • Reflexe pedagogické praxe