Mezinárodní úspěchy našich studentů i absolventů jsou stále častější a často se o nich na našich stránkách zmiňujeme. Někteří absolventi zůstávají v úzkém kontaktu se svojí alma mater i během své kariéry nebo v rámci doktorského studia. Jedním z nich je Prokop Pučejdl, který je nyní studentem doktorského studia na Ústavu technické matematiky Fakulty strojní ČVUT v Praze, ale zároveň nyní pracuje v týmu Formule 1 McLaren Racing. Zeptali jsme se Prokopa na pár otázek a přinášíme vám celý rozhovor.
Před dvěma lety jste se svým týmem překonal reprezentanty špičkových evropských univerzit v rámci EuroTeQ Collider. Na evropském EuroTeQaThon v Mnichově jste porotce překvapil unikátním řešením využití odpadního tepla v redukční stanici plynovodu k výrobě elektřiny. Čím jste porotu překvapili?
Myslím, že jsme vynikli ve věcnosti našeho řešení a podloženosti jak ze stran výpočtů, tak ekonomickou a ekologickou rozvahou. Zatímco projekty ostatních týmů byly možná více velkolepé, ten náš podle mého názoru prorazil právě realističtějším pojetím opravdové inženýrské práce.
Přispěly k vašemu řešení znalosti ze studia Matematické modelování?
Určitě ano. Přestože samotné matematické modely použité k výpočtům byly vlastně extrémně jednoduché, během studia jsem absolvoval mnoho předmětů zabývajících se i samotnou fyzikální podstatou jednotlivých modelů. Poznatky z termomechaniky a mechaniky tekutin jsme přímo uplatnili jako jádro našeho nápadu.
Podle pana docenta Sváčka je uplatnění absolventů specializace Matematické modelování velmi široké a pracují na významných pozicích v mnoha prestižních firmách. Je to podle Vás dané kvalitních studiem anebo je hodně důležitá snaha a aktivita studentů a absolventů?
Samozřejmě mohu mluvit jen za sebe, ale z dosavadních zkušeností mi připadá velmi zajímavé, že na rozdíl od všemožných výkřiků o oddělenosti vysokého školství od praxe mi moje osobní studium mnohokrát přímo pomohlo v uplatnění i mimo lavice. Ať už se jedná o EuroTeQaThon, kde základem našeho nápadu byla technologie zmíněná na přednášce pana docenta Hyhlíka, nebo o mou současnou práci v McLaren Racing, kde každodenně využívám znalosti z výpočetní mechaniky tekutin, které jsem získal na hodinách pana profesora Fürsta, a schopnosti programování jednotlivých řešičů, k čemuž mě vždy vedl můj vedoucí, pan docent Sváček.
Z vlastní zkušenosti ale vím, že zároveň musí člověk vyvinout určitou iniciativu. Ani do projektu EuroTeQ Collider, ani nyní na stáž v McLarenu mě nikdo netlačil. Podnět k tomu, abych se do těchto aktivit zapojil, vycházel výhradně ode mě.
Nyní jste na půlroční stáži v týmu McLaren Racing, který se nachází v poháru konstruktérů F1 nyní na první pozici. Jak se Vám podařilo být přijat mezi nejlepší tým F1?
Na tu nabídku jsem narazil čistě náhodou při brouzdání internetem a hledání stáží, které bych mohl absolvovat. Kombinace sportu a inženýrské práce mi přišla lákavá od začátku, a tak jsem se přihlásil. Poté mě čekaly dva technické pohovory, během kterých jsem uplatnil jak teoretické znalosti ze školních hodin, tak například programátorské dovednosti, které jsem zčásti získal při psaní svého kódu pro diplomovou práci. Je nutno zmínit, že mnoho zkušeností, které byly pro McLaren zajímavé, jsem získal i díky své práci na částečný úvazek v české softwarové/výpočetní firmě CFD Support. Firma má velmi blízko k Ústavu technické matematiky na Fakultě strojní ČVUT v Praze, co se týká zaměstnanců z řad absolventů, ale také společných projektů. Patří tudíž díky oběma subjektům, že mi umožnily dosavadní rok takto rozdělit práci.
Je to pro Vás příležitost získat nové a cenné zkušenosti anebo můžete také trochu k úspěchu „mateřské“ stáje přispět?
Samozřejmě si to zde hlavně velmi užívám. Jsem fanouškem F1 a pracovat v takovém prostředí je čest, ať už jste tu jako stážista, kuchař, nebo pilot. Za dosavadní působení mohu říct, že jsem tu mnoho svých dovedností výrazně rozvinul, a to jak díky motivovanému kolektivu, tak díky neúprosné pracovní době.
Pracuji v sekci Research and Development oddělení aerodynamiky, tudíž většina mých projektů má spíše dlouhodobý charakter. Pokud se poštěstí a některý z mých projektů se dostane do produkce, bude mít pravděpodobně vliv spíše na nadcházející sezóny než na tu současnou.
Kam budete směřovat po stáži u McLaren? Chcete se pak věnovat spíše automobilismu nebo letectví?
Teď asi nebudu znít jako správný strojař, ale pro mě je upřímně samotné uplatnění matematického modelování vedlejší. Formule je samozřejmě výjimka, protože pracovat tady je paráda, ale obecně se budu rád dál věnovat výpočtům, případně programování, v jakémkoliv odvětví – nehledě na to, jestli se tam počítají křídla, kola, nebo obojí.
Láká Vás více výzkum anebo také možnost předávat znalosti a zkušenosti dalším studentům?
Na doktorském studiu jsem zatím strávil rok a stihl si povrchně vyzkoušet obojí, a na obojím si rozhodně lze najít své. Musím uznat, že výuka mladších studentů mě až překvapivě bavila, a doufám, že to tak cítili i studenti.
Aktuality
Náš absolvent řeší aerodynamiku v týmu McLaren Racing
Publikováno: 29. 11. 2024