CZ/EN

Aktuality

Formule strojařů týmu CTU Cartech na startu

Publikováno: 02. 08. 2019

Pohár za první místo v disciplíně Cost and Manufactoring si z evropské soutěže Formule Student v nizozemském Assenu přivezl tým studentů Fakulty strojní ČVUT v Praze.

Jak hodnotí výsledky soutěže v Holandsku kapitán týmu, Jan Michálek?

První místo v disciplíně „Náklady a výroba“ svědčí o pečlivé přípravě konceptu a zpracování nové formule. Máme z toho radost, i když se náš tým celkově umístil na 9. místě. Po úspěšných testech a prvních disciplínách byl bohužel diskvalifikován v disciplíně Endurance, protože došlo k poškození předního přítlačného křídla. Pravidla jsou bohužel neúprosná.

Jaký je princip soutěže Formula Student?

V mezinárodní soutěži se tradičně utkávají stovky univerzitních týmů. Každým rokem musí postavit novou formuli, která projde hodnocením v několika disciplínách, takže nejde jen o závodění na okruhu. Tým z Fakulty strojní ČVUT letos postavil již jedenáctý stroj.

Co všechno komisaři hodnotí?

Odborná komise hodnotí techniku, bezpečnost i design. Posuzuje technické řešení, náklady a výrobu, business plán, akceleraci, autokros a pořadí na závodním okruhu. Takže ani geniální pilot nezajistí nejlepší pořadí. Navíc než se auto může zúčastnit dynamických disciplín, musí projít technickou přejímkou, kde komisaři nejprve projdou mechanickou část vozu že je bezpečná a podle pravidel, dále musíme splnit hlukové limity, náklonovou zkoušku a zkoušku brzd.

V čem je letošní formule jiná?

V letošním roce jsme se rozhodli prakticky od základu změnit celou formuli, jelikož loňský model byl víceméně výsledkem evoluce té předcházející. Dali jsme si několik cílů, nižší hmotnost, jiné rozložení hmotnosti a aerodynamického přítlaku na přední a zadní nápravu a nechat mnohem více prostoru pro aerodynamickou skupinu týmu, což byl pro tento rok hlavní úkol.
Začít jsme museli od náprav, kde jsme vpředu nechali systém odpružení pullrod, ale tlumiče jsme schovali dovnitř monokoku. V předcházejících letech byly umístěné na vnějších bocích. Samotný monokok se kvůli aeru musel také změnit. Jeho špička i s nohami pilota se zvedla výše, aby to umožnilo větší přísun vzduchu k difuzoru, a také prostor v okolí pilota dostal jednodušší tvar, pro co nejmenší rozvíření vzduchu. Zadní část monokoku má nový systém uchycení trubkového rámu motoru, který je mnohem subtilnější a zároveň má i vyšší tuhost. Na pohonném ústrojí jsme změnili pozici vstupu do sání, které se teď nachází nad hlavou pilota kvůli lepším parametrům vstupujícího vzduchu. Hlavně jsme se ale zaměřili na vodním chlazení motoru. Letos jsme použili dva menší chladiče po stranách monokoku místo jednoho velkého a použili jsme mechanickou vodní pumpu poháněnou od klikového hřídele. Spolu s tím jsme museli změnit pozici tlumiče hluku výfuku, který se nyní nachází mezi motorem a monokokem. Výsledkem všech těchto změn je hmotnost 190 kg, což je o 5 kg méně než minulý rok a současně nejnižší hmotnost v historii týmu. Také aerodynamický přítlak se nám podařilo zvýšit o 10 % při zachování stejného aerodynamického odporu vozidla.

V jakých destinacích budete letos závodit?

Letos se zúčastníme čtyř soutěží. V Holandsku, u Assenu, byl náš tým poprvé. Dalším závodem je okruh Riccarda Palletiho v italském Varano de Melegari, nedaleko Modeny. V polovině srpna se předvedeme českým divákům na mosteckém polygonu a pak nás čeká Španělsko, Circuit de Catalunya u Barcelony.

Jezdí na závody celý tým anebo výběr?

Na závody nejezdí celý tým. Z 27 lidí jezdí většinou tak 16 nebo 18 lidí. Jednak ne všichni můžou odjet na všechny závody a navíc vzhledem k financím je to takový počet, který si můžeme
dovolit dopravit na závody.

Dokážete si na soutěžích opravit věci sami?

Ano, musíme být připraveni na jakoukoliv situaci. Proto jezdíme i s dodávkou, ve které máme téměř veškeré náhradní díly a nářadí pro opravu a servis.

Jak se daří obnovovat tým a předávat si zkušenost?

Předávání zkušeností je zrovna oblast, které se v posledních letech nevěnovala taková pozornost, proto jsme se letos rozhodli změnit systém zaškolování nových členů. Stejně jako v předchozích letech máme hlavní náborovou akci Den s formulí, která se letos bude konat 2. října v areálu ČVUT. Novinkou je, že noví členové se hned po splnění prvního úkolu začnou podílet na návrhu nového auta, což oproti předchozím rokům, kde první rok pouze pomáhali, má za následek vyšší počet nových členů, kteří se v týmu uchytí. Na předávání zkušeností máme k dispozici týmový Onedrive, tedy cloud, kam ukládáme veškeré dokumenty, výsledky měření, data z testování a další dokumenty. Takže jde zpětně dohledat, co všechno se už v týmu vyzkoušelo a s jakými výsledky. Navíc už máme poměrně širokou databázi publikací, ze kterých se čerpá, nebo čerpalo při návrhu různých dílů.

Kdo týmu nejvíce letos pomohl?

Tak jako každý rok nemáme jednu speciální osobu, která by týmu nejvíce pomohla. Většinou máme tak 3 až 5 lidí, kteří během roku na autě udělají většinu práce. Pravidelně to jsou vedoucí jednotlivých skupin, ale letos jsme museli během roku vedoucí dvou skupin vyměnit. A spolupráce je v týmu zatím výborná.

Fotogalerie