CZ / EN

Aktuality

Studenti Fakulty strojní ČVUT jsou pro Coca-Colu důležití

Publikováno: 19. 03. 2020

Pedagogy z Ústavu procesní a zpracovatelské techniky Fakulty strojní ČVUT v Praze oslovili manažeři ze společnosti Coca-Cola s nabídkou účasti studentů v soutěži. Na výzvu „Find the best solution for pumping of raw materials to produce a “plant-based milk” called ADEZ” rychle zareagoval tým studujících programu Procesní technika. Zadání vyřešili skvěle a v závěrečném hodnocení porazili všechny ostatní týmy.

Tiskovou zprávu o soutěži, kterou vydala společnost Coca-Cola najdete zde. O podrobnosti jsme požádali členy našeho týmu ČVUTERS, Viktora Mojžíše a Adama Krupicu.

Jak jste se o soutěži dozvěděli?

Pánové Ladislav Jelen a Václav Dobrovolný ze společnosti Coca-Cola oslovili vyučující našeho předmětu Základy procesní techniky a vyzvali studenty k účasti na soutěži. Dali jsme rychle dohromady soutěžní tým a zástupci společnosti Coca-Cola nám odprezentovali podmínky na jedné z vyučovacích hodin. Přinesli nám i vzorky surovin abychom věděli, s čím máme tu čest.

Odkud se rekrutovali soutěžící a jak tvrdá byla konkurence?

Soutěž se skládala z více zcela různých problémů a každý tým si mohl zvolit, co hodlá řešit. Kromě našeho procesáckého problému se řešily například marketingové strategie, finanční plánování, human resources, logistika a další činnosti. Soutěž byla proto dost rozmanitá a soutěžící pocházeli z univerzit z celé ČR. V podstatě jsme byli jediný tým, který řešil technický problém a tak jsme se dostali až do Top 13. Chvílemi jsme se cítili jako ve špatné místnosti, ale jinak to byla zábava. Úžasnou zkušeností bylo pozorovat ostatní témata a studenty, jak ze sebe dávají to nejlepší ve svém oboru. Zároveň to znamenalo, že jsme se nedokázali tak úplně porovnat s ostatními týmy a do poslední chvíle jsme netušili, jak to dopadne.

Kolik jste měli času na přípravu od získání podmínek po předložení návrhů?

O soutěži jsme se dozvěděli na konci září 2019, termín odevzdání byl konec ledna 2020. Během té doby jsme navštívili závod Coca-Cola v Praze-Kyjích, kde jsme si zdokumentovali výrobní linku. Tu jsme pak vymodelovali a výpočetně zpracovali, definovali příčinu problému a navrhli jeho řešení i s výběrem konkrétních zařízení a cenovým odhadem. Navíc jsme vše konzultovali s výrobci daných zařízení. Ze začátku to šlo docela pomalu, ale když jsme se rozjeli, tak tým šlapal jako hodinky. Ke konci se z nás stal velmi efektivní a sehraný tým a z problému zábavná výzva.

Kdo byl v týmu a kdo v porotě?

V soutěžním týmu nás bylo pět: Jonáš Kareis, Miroslav Kos, Adam Krupica, Viktor Mojžíš a Martin Zvěřina. Porotu tvořili manažeři z klíčových úseků Coca-Cola. Dominovali v ní lidé z marketingového oddělení, ale byli zde i finančníci, a specialisté z HR, IT a technologie.

Čím jste nejvíce zaujali hodnotitele?

Vytvořili jsme komplexní řešení, které přesáhlo zadání. V podstatě jsme předpřipravili cestu pro rychlé vyřešení problému, který výrazně omezoval objem výroby. V tom jsme měli určitou výhodu oproti ostatním týmům, zaměřených na marketing nebo finance. Tyto týmy sice předložily výborné vize a nápady, ale ve výsledku nešlo o nic hmatatelného, pohybovaly se v oblasti spekulací, kde často hraje roli i názor, nejen fakta a čísla.

Pracovali jste samostatně nebo vám pomáhali pedagogové z fakulty?

Vyučující z procesní techniky nám umožnili představení soutěže, zprostředkovali nám návštěvu výroby a u samotné linky měli podnětné postřehy. Poslechli si také finální verzi prezentace, abychom tam neplácli nějakou pitomost.

Jak komentovala porota váš výsledek?

V porotě nebyli lidé strojařského zaměření, takže hlavním problémem bylo vysvětlit, co znamenají naše grafy a výpočty. Naštěstí jsme s tím předem počítali a Martin vytvořil prezentaci natolik user-friendly, aby jí pochopili i lidé, kteří nejsou z oboru. Tak se nám podařilo celou naši práci vysvětlit a úspěšně prodat. Porotě se především líbilo, že jsme problém řešili do hloubky a navíc nad rámec zadání.

Získali jste jen slova uznání a diplom nebo ještě jiné ocenění?

Hlavním oceněním byla finanční odměna a den s generální manažerkou Coca-Cola ČR/SK. Především to byla zajímavá zkušenost. Navíc jsme měli možnost mluvit z očí do očí s více vrcholnými manažery, kteří nám dali pár rad v kontextu vedení týmu a situací, které v procesu vznikaly. Tudíž jsme dostali hodně odpovědí na otázky, které jsme si kladli během soutěže a lépe pochopili některé souvislosti. Zkušenosti a postřehy, které nám během té krátké doby předali, jsou asi pro většinu z nás nejzajímavější odměnou.

Uvažujete, že budete soutěžní téma ještě dále zpracovávat, zkoumat problematiku hlouběji a řešení zpracovávat třeba v závěrečné práci nebo při nějakém výzkumu na fakultě?

Nepočítáme s tím. Bakalářské práce už máme dávno zadané a diplomka je stále ve hvězdách. Coca-Cola neměla další požadavky, takže k tomu není ani důvod. Spíš se těšíme na další výzvy a zkušenosti, které chceme těžit, dokud nám to studentský život umožňuje. Jakkoli je strojárna časově náročná, je to nejlepší období pro takovéto aktivity a každá zkušenost se zhodnotí.

Fotogalerie