Pohonná jednotka letounu
Na Ústavu letadlové techniky se provádí vývoj unikátní koncepce pohonu pro ultralehká letadla. Jedná se o motor s
ventilátorovým propulsorem složeným z nízkotlakého axiálního ventilátoru uloženém ve vnitřním proudovodu a poháněný
pístovým spalovacím motorem.
Pohon
K pohonu propulsoru bylo nejprve použito motocykolvého motoru Yamaha R1 2004 a poté BMW S 1000 RR.
Porovnání použitých motorů | ||
---|---|---|
Yamaha R1 2004 | BMW S 1000 RR | |
Rok | 2004 | 2011 |
Použití | Stend | Letoun |
Typ motoru | Napříč uložený čtyřválcový řadový motor, DOHC, 5 ventilů na válec, dva vačkové hřídele, elektronické vstřikování paliva. | Napříč uložený čtyřválcový řadový motor, DOHC, 4 ventily na válec, dva vačkové hřídele, elektronické vstřikování paliva. |
Zdvihový objem | 998 ccm3 | 999 ccm3 |
Výkon na klice | 179 PS [131,4 kW] (10500 ot/min) | 193 PS [142 kW] (13000 ot/min) |
Točivý moment | 110,1 Nm (10500 ot/min) | 112 Nm (9750 ot/min) |
Max. otáčky | 13500 | 14200 |
Kompresní poměr | 12,4:1 | 13:1 |
Vrtání × zdvih pístu | 77 × 56,3 mm | 80 × 49,7 mm |



Propulsní systém
Propulsní systém se skládá ze vstupních kanálů, nízkotlakého ventilátoru se statorovou mříží a výstupního kanálu s tryskou.
Měření
Součástí vývoje pohonu a proudovodu jsou statické a dynamické zkoušky.