Dejvický kampus ČVUT v Praze hostil již tradiční akci Závodní den ČVUT, na kterém zástupci jednotlivých studentských týmů CTU CarTech z Fakulty strojní, eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické a CTU Lions z Fakulty dopravní představili své monoposty a prezentovali své výsledky letošní sezóny roku 2022.
Monopost FS.14 týmu CTU CarTech z Fakulty strojní ČVUT v Praze je výsledkem návaznosti na úspěšného předchůdce FS.13, který v minulé sezóně obhájil 1. místo v Mostě a zároveň sloužil jako testovací vůz pro zaškolení nových jezdců. Tým z úspěšného předchůdce převzal osvědčené komponenty a doplnil ho o inovativní koncept hybridní pohonné jednotky přední nápravy. I přes celkovou náročnost celého projektu se týmu povedlo odjet celou závodní sezónu Formula student 2022 a umisťovat se v první desítce konkurentů.
Tým eForce představil již jedenáctou generaci studentské formule FSE.11 a inovovaný autonomní monopost DV.01. Pilotovaná formule se v letní sezóně zúčastnila pěti závodů, na kterých se jí podařilo navázat na úspěšnou předcovidovou sezónu. Hned na prvních závodech se povedlo vyhrát první ročník závodů ve švýcarském Curychu a k tomu přidat dvě druhá místa. První z nich na domácích závodech v Mostě, kde se nám již tradičně daří. Na úplný závěr sezóny se nám podařilo, stejně jako v minulém roce, obhájit druhé místo v Chorvatsku na závodech Alpe Adria. Autonomní formule DV.01 se zúčastnila tří závodů a také dosahovala skvělých úspěchů. Na českých závodech v Mostě dokonce vyhrála disciplínu Akcelerace a Autocross a celkově získala třetí místo. „Suma sumárum se jedná o jednu z nejúspěšnějších sezón v historii eForce,” říká kapitán týmu Tomáš Krejčí, student Fakulty strojní ČVUT v Praze.
V neposlední řadě se na akci představil se svými prototypy tým CTU Lions, který se jako jediný v ČR účastní mezinárodní studentské soutěže MotoStudent. „V letošním roce jsme pracovali především na konceptu nové EVO 3.0 Electric. Zvažujeme celkovou koncepci, uložení motoru, nové technologie výroby rámu a novou chemii baterií. Během roku jsme také testovali a ladili loňský prototyp EVO 2.0 Electric, který oproti konkurenci vyniká hlavně podélně umístěným motorem a souosým uložením zadní kyvné vidlice a hnacího řetězového kola,” vysvětluje Přemysl Toman, šéf týmu CTU Lions. Se zmíněným motocyklem a celým jeho projektem se v minulém roce CTU Lions umístili na závěrečném závodě soutěže MotoStudent ve španělském Aragonu na celkovém 12. místě z 45 mezinárodních účastníků. V dílčích kategoriích pak stojí za zmínku 15. místo v hlavním závodě, 8. místo v oblasti inovace proměnlivého rozvoru a 1. místo v disciplíně business plánu. Letos se tým ještě chystá na závody v italské Imole.
Týmy u svých strojů kromě svých výsledků představily účastníkům také technický návrh monopostů. Hlavním lákadlem akce zůstaly již tradičně předváděcí jízdy všech formulí a motocyklů po uzavřené ulici Technická před budovami ČVUT. Zájemci z řad studentů měli jedinečnou možnost přidat se k týmům a pracovat s nimi na nových strojích pro nadcházející sezónu. Pro zájemce o zapojení do týmů, kteří se nemohli akce zúčastnit, byla celá akce přenášena online přes platformu YouTube, kde je nyní k dispozici i záznam.
Soutěž Formula Student
Oba týmy, CTU CarTech a eForce FEE Prague Formula, konstruující závodní monoposty, se účastní soutěže Formula Student, jejíž závody se konají po celém světě. Studenti mezi sebou porovnávají síly nejen v jízdních dynamických disciplínách, ale pro celkový úspěch jsou neméně důležité dobré výsledky v disciplínách prezentačních. Studenti prezentují technický návrh závodního vozu, dále například i nákladovou studii, či business plán, kde se snaží produkt nabídnout potenciálním investorům. Soutěž reflektuje současné trendy průmyslu a studenti mnohdy svými inovacemi zaběhnutá řešení předbíhají.
Hybridní formule FS.14 týmu CTU CarTech
Tým CTU CarTech odstartoval sezónu obhájením druhého místa v disciplíně Autocross na českém závodě FSCzech v Mostě. Na rakouském závodě FSA na RedBull Ringu tým CTU CarTech zajel královský závod Endurance s druhým nejrychlejším časem a to 21:14.555, ale bohužel kvůli úniku oleje nebyl výsledek platný. I přes tento incident se ve světové konkurenci umístil celkově na desátém místě. Po týdenní pauze tým pokračoval na maďarském závodě FS EAST, kde obhájil 5. místo v disciplíně Autocross. Celou sezónu Formula student 2022 následně tým zakončil na chorvatském závodě FS Alpe Adria, kde v kategorii Cost&Manufacturing za svůj inovativní přístup v otázce udržitelné výroby obdržel druhé místo. V dynamických disciplínách Acceleration, Skidpad a Autocross se vždy umístil na stupních vítězů. V samotném závěru soutěže tým obdržel speciální cenu Rimac Group Powertrain Award za hybridní pohon, a to přímo od Marca Arnolettiho z .
Výsledky:
- FSCZ v Mostě – celkově 9. místo a za Autocross 2. místo
- FSA na RedBull Ring – 10. místo
- FSEast na Hungaroringu - 8. místo a 5. místo v Autocross
- FS Alpe Adria v Chorvatsku - 6 místo při čemž 3. místo v Autocross, 2. místo v Skidpad a 2 místo v Acceleration.
Zprávy z médií:
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096902795-studio-6/222411010110921/cast/935426/
- https://fdrive.cz/clanky/po-praze-jezdily-elektricke-a-hybridni-zavodni-stroje-formule-i-motocykly-zavodni-den-cvut-2022-9591
- https://www.prazskypatriot.cz/v-dejvickem-kampusu-se-prohanely-studentske-zavodni-specialy/
- https://www.zakazka.cz/studentske-zavodni-specialy-v-kampusu-dejvice-na-plny-plyn/