CZ/EN

Aktuality

GE Aviation Czech a ČVUT budou spolupracovat na testování SAF

Publikováno: 09. 11. 2021

Jako jedno z největších výzkumných a vývojových partnerství veřejného a soukromého sektoru v Evropě, které bylo podepsáno 14. října 2016 mezi ČVUT v Praze a GE Aviation Czech (GEAC) s cílem společným úsilím vybudovat ekosystém pro letecké a kosmické technologie, dnes na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně oznámilo, že Centrum leteckého a kosmického výzkumu na Fakultě strojní ČVUT v Praze a GEAC rozšiřují svoji spolupráci počínaje  zkoumáním a testováním udržitelného leteckého paliva  (Sustainable Aviation Fuel - SAF)).

Přijetí globálních ambicí společnosti GE snížit emise uhlíku a dosáhnout udržitelnější budoucnost leteckého průmyslu, což je také v rámci poslání ekosystému univerzity a průmyslu: ČVUT a GEAC zúročí své schopnosti, znalosti a odborné znalosti v oblasti leteckých a pokročilých inženýrských technologií a konstruování spolu s vybudovanou jedinečnou experimentální infrastrukturou zkušeben s cílem dokončit úspěšnou demonstraci vlastností motoru Catalyst s použitím schválené směsi SAF a nahrazením konvenčního leteckého paliva.

Motor Catalyst – první zcela nově navržený turbovrtulový motor, který vstoupil do segmentu obchodního a všeobecného letectví za více než 50 let – dokončil svůj první let letos 30. září a v současné době pokračuje na berlínském letišti ve své testovací kampani na létající zkušebně (přestavěné letadlo Beechcraft King Air na Flying Test Bed), který následně poletí na letiště Hradec Králové v České republice. Zde má ČVUT dvě ze svých čtyřech nejmodernějších pozemních zkušeben ekosystému a odtud bude ČVUT a GEAC dále operovat létající zkušebnu FTB.

Ekosystém spolupráce univerzity a průmyslu je budován v rámci Centra leteckého a kosmického výzkumu Fakulty strojní ČVUT založeného v listopadu 2016 pro řešení projektu OP VVV excelentního výzkumu Centra pokročilých leteckých technologií. V rámci tohoto Centra byla vybudována infrastruktura zkušeben leteckých motorů (čtyři pozemní – dynamometrická, jádrová, dvě vrtulové a experimentální letadlo létající zkušebny) spolu s další experimentální infastrukturou pro budoucí výrobní technologie pro letectví a kosmické systémy. V Centru je zaměstnáno 123 odborníků a 23 doktorandů, má vlastní zaškolený personál pro provozování zkušeben, a za svoji existenci přineslo Centrum již řadu výsledků (74 publikovaných a 65 podaných impaktovaných článků, 4 udělené a 9 podaných mezinárodní patentů, má stovky TB dat z experimentů, které jsou klíčové pro další výzkum). Důležitým rysem tohoto ekosystému je jeho udržitelná budoucnost založená mimo jiné na spolupráci s GEAC.

„ČVUT a GEAC plánují experimenty s novým turbovrtulovým motorem Catalyst s využitím SAF, protože dekarbonizace letectví je klíčovým tématem v rámci EU Green Deal a klíčovým cílem výzkumu a vývoje,“ řekl Michael Valášek, děkan Fakulty strojní ČVUT v Praze. „Očekáváme, že do probíhající kampaně na létající zkušebně FTB přidáme významné výsledky a naměřená data dalším ověřováním kompatibility motoru Catalyst se SAF nyní i v budoucnu. Toto přispěje k naplnění cílů udržitelnosti našeho ekosystému.“

„Jsme tak hrdí na tuto spolupráci, která začala před pouhými 5 lety vytvořením ekosystému a vývojem metodologie preventivního monitorovacího systému pro turbovrtulové motory a poté dosáhla milníku prvního letu po tisících testovacích hodin v našich zkušebnách a nyní přispívá  vývoji udržitelného letectví budoucnosti,“ řekl Milan Šlapák, generální ředitel GE Aviation Czech. „Zkušebny na letišti Hradec Králové tak budou hostit od roku 2022 nové testy SAF, zatímco společný tým odborníků a inženýrů z GEAC a ČVUT již pro to zahájil přípravné práce na našem novém motoru Catalyst, který je skutečně připraven otevřít novou éru v segmentu všeobecného letectví“.

Motor Catalyst, směřovaný pro řadu 850 – 1600 SHP, již nasbíral více než 2 600 hodin zkušebního provozu: zejména společné práce GEAC a ČVUT přispěly k 1 337 z těchto hodin a provedly 7 společných experimentů (dva ještě probíhají a 3 jsou naplánované), a při tom vygenerovaly přes 250 terabajtů dat.

GE Catalyst se vyznačuje nejlepším celkovým kompresním poměrem 16:1 v oboru a je schopen dosáhnout až o 20 procent nižší spotřeby paliva a také emisí CO2. Odborné znalosti GE, datované již od roku 2007, jak pro schvalovací postup, tak pro vývoj SAF umožní, aby všechny GE motory a partnerské motory GE dnes v provozu a i budoucí mohly plně používat ze 100% palivo SAF, jakmile budou standardizovány a kvalifikovány průmyslem a úřady. To bude také přínosem pro spolupráci mezi GEAC a ČVUT a udržitelnost ekosystému.

Tiskovou zprávu ke stažení najdete ZDE.

Fotogalerie z tiskové konference, která proběhla na MSV 2021 v Brně, 8. 11. 2021, najdete ZDE.

Zprávy z médií

Fotogalerie