UL-39 Albi
Na výstavě letadel v Praze Letňanech na jaře 1999 se katedra letadel spolu se společností Zima, a.s. presentovala právě dokončeným prototypem letounu ZM-2. Jeho výrazně odlišným rysem od jiných vystavovaných exponátů bylo tandemové uspořádání posádky, tedy se sedadly za sebou.To je typický rys především vojenských cvičných letadel, a tak vznikla myšlenka nabídnout pilotům ultralehké kategorie letoun s proudovým pohonem. Klasický turbinový motor legislativa UL kategorie nepřipouští. Jediným použitelným řešením evokujícím „pocit z proudového letounu (jet feeling)“ bylo dmychadlo poháněné pístovým motorem. Inspirace pro drak takového letounu mohlo být stěží něco jiného než celosvětově proslulý cvičný československý letoun L-39 Albatros.
A tak se zrodila myšlenka, která po dvě dekády generovala mnoho zadání specifických technických řešení. Výsledkem úsilí studentů a pedagogů katedry letadel a později ústavu letadlové techniky a průmyslových partnerů (Skyleader, LA Composite, s.r.o., Compo Tech PLUS, spol. s r.o. a dalších) je nekonvenční celokompozitový letoun s dmychadlovým pohonem UL-39 Albi zalétaný v roce 2016 a jeho mladší „bratr“ Albi II, který čeká na dokončení.
Unikátních řešení je na konstrukci letounu celá řada. Například kompozitová lopatka dmychadla, jejíž konstrukce a výrobní technologie je chráněná dvěma českými patenty. Primární konstrukce draku je jako zatím jediná v ČR celá vyrobená autoklávovou technologií z uhlíkového prepregu nebo kompozitová hnací hřídel dmychadla vyrobená navíjením s řízenou ohybovou a torzní tuhostí.
Další informace:
https://cs.wikipedia.org/wiki/UL-39_Albi
https://fs.cvut.cz/veda-a-vyzkum/vysledky/vysledky-projektu/ul-39-albi/
Promovideo:
https://youtu.be/7muOR3cYFks?si=vx7-eiqOiGaW6qqS