ZM-02
V roce 1995 byl tehdější vedoucí katedry letadel prof. Ing. Václav Brož, CSc. osloven jednatelem společnosti Zima, a.s. v Opočně, zda by bylo možné na katedře vypracovat projekt malého sportovního a cvičného letounu.Zadání nebylo úplně standardní pro v té době dynamicky se rozvíjející kategorii ultralehkých letadel. Letoun měl být navržen na vyšší obratové násobky (+5,3; -3,6), což mělo umožnit provádět základní akrobatické prvky, zejména nácvik vývrtek. To sice tehdější a ani dnešní stavební předpis neumožňuje, nicméně v případě jeho úpravy, o které se intenzivně diskutovalo, by nový letoun měl konkurenční benefit.
Pro zvládnutí přísných podmínek pro minimální rychlost bylo rozhodnuto použít Fowlerovu vztlakovou klapku. Vysoký přírůstek klopivého momentu při jejich vysunutí měl být kompenzován automatickým přestavováním stabilizátoru VOP.
Pro snížení čelního odporu a v duchu tradic osvědčených cvičných vojenských letadel bylo rozhodnuto realizovat tandemové uspořádání posádky.
S ohledem na technologické (a finanční) možnosti společnosti Zima měly být křídlo a OP vyrobeny ze dřeva a trup jako příhradovina z ocelových trubek potažená plátnem.
Dřevěné na bocích trupu dělené štíhlé křídlo s dvěma plnohodnotnými nosníky a dvojí řízení za sebou s komplikovaným řízením vztlakové mechanizace a stavěním stabilizátoru se podepsalo na prázdné hmotnosti letadla. Po záletu v březnu 1999 se vypracovaly návrhy, jak hmotnost redukovat. Ty se ale nakonec nerealizovaly vzhledem k finančním potížím a následnému bankrotu společnosti Zima a.s. Letoun několikrát změnil svého majitele, v současné době je majitelem pan Karel Uhnavý z Týniště nad Orlicí.