[design/2014/cvut-logo-blue.png]
CZ/EN

Centrum leteckého a kosmického výzkumu

CZ  /EN

LRI-AAST: L1 Laboratoř: DYNO a CORE zkušebny

Lab Vybavení Využití
L1 DYNO – dynamometrická zkušebna vrtulových motorů bez vrtulového systému a reduktoru. Výkon až 3300 kW umožňuje sledovat a zaznamenávat nejen vibrační charakteristiky každé části leteckého motoru, ale také charakteristiky všech provozních parametrů motoru (teplotní a tlaková pole, výkon, hluk, spotřeba atd.) pro výzkum a testování turbovrtulových motorů na stacionárním místě.
CORE testovací zkušebna Jádrová zkušebna je určena pro výzkum procesů ve spalovacích komorách turbovrtulových motorů a jejich vlivu na dynamické vlastnosti motorů. CORE je vybaven pevným zkušebním stolem, odnímatelnou kolébkou, měřením lineárního ložiska / tahu, systémem chlazení oleje, přepravním vozíkem, tlumičem vstupu, sekundárním vstupem, vstupem pro ohřev atd.

pracoviste/CAAT/L1/image1n.jpegLokalita a umístění

Dynamometrická testovací komora pro turbovrtulový motor a experimentální testovací komora jádra pro turbovrtulovou motorovou laboratoř se nacházejí v Praze 9 – Letňanech. Testovací buňky sdílejí podpůrnou infrastrukturu včetně konferenční místnosti, velínu, správy paliva a LPG, kompresorů a správy výfukových plynů.

pracoviste/CAAT/L1/image2.jpeg

DYNAMOMETRICKÁ TESTOVACÍ ZKUŠEBNA

Parametry

Dynamometr
Maximální brzdný výkon dynamometru
Froude Hofmann RF47AVGT výr.č. FT8042760
3281 kW
 
(4400 BHP)
Maximální rychlost otáčení 3500 min-1
Maximální točivý moment 10 kNm
Řídicí systém dynamometru
Froude Hofmann TEXCEL VX100, 8042845/1 -
Příslušenství
Výkon předehřívání vzduchu u motoru na LPG pomocí topení 1 MW
Pístový kompresor s odlučovačem vody a vzduchovou nádrží 11 kW/500 litrů
Měření nízkofrekvenčních dat (LF DAQ)
Počet termoelektrických teplotních senzorů 400 ks
Počet tlakových senzorů 304 ks
Počet tlakových senzorů pro kapaliny 40
Počet vibračních senzorů 32 ks
Počet platinových odporových teploměrů 4 ks
Počet kanálů pro tenzometry 20 ks
Počet kanálů pro analogové signály (napětí / proud) 64 ks
Vysokofrekvenční měření dat (max. 200 kS/s)

Dynamometrická testovací zkušebna pro turbovrtulový motor, umístěná v Praze 9 – Letňanech, je nejmodernější zkušební laboratoř leteckých motorů s výkonem do 3300 kW, která umožňuje sledovat a zachytit nejen vibrační charakteristiky každé části leteckého motoru, ale také vlastnosti všech provozních parametrů motoru (teplotní a tlaková pole, výkon, spotřeba, hluk atd.) měřených na stacionárním místě.

pracoviste/CAAT/L1/image4.jpegpracoviste/CAAT/L1/image5.jpeg

 CORE ZKUŠEBNA

Parametry

Kategorie Pod-kategorie Jednotka Referenční motor
Hmotnost jádra motoru Suché Libra (Lbm) 445 - 775
Hmotnost jádra motoru Mokré Libra (Lbm) 460 - 870
Průměr jádra motoru   Palec (inch) 15 - 23
Délka jádra motoru (bez příslušenství)   Palec (inch) 50 - 75
C.G. umístění jádra motoru – instalované příslušenství   Palec (inch) 2,56 – 3,61
Proud vzduchu jádra motoru   Palec/sek. (Lbm/sec) 8,1 – 11,5
Rychlost jádra motoru 100% rychlost otáčení jádra Otáčka/min. (rpm) 20000 - 50000
Teplota výfukových plynů Pouze jádro °F Do 2000
Tah motoru (tryska)   Lbf 1250 - 1800
Upevnění jádra motoru Počet úchytů - 3 - 4
Spotřeba paliva Při vzletu Libra/hod. (Lb/h) 494 - 900
Stupeň hluku jádra motoru Při vzletu dBA Do 145

Experimentální zkušebna jádra leteckých motorů v Praze 9 - Letňanech nabízí unikátní zařízení pro zkoumání procesů probíhajících ve spalovací komoře turbovrtulového motoru a jejich vliv na dynamické vlastnosti motorů. Laboratoř je vybavena nejmodernějším HW a SW zařízení umožňujícím sledování a analyzování vibračních charakteristik jednotlivých částí redukovaného motoru (bez vrtule a reduktoru otáček).

pracoviste/CAAT/L1/image9.jpegpracoviste/CAAT/L1/image10.jpeg

 


Fotogalerie LRI-AAST: L1

Informační brožura ke stažení