Výzkumná infastruktura
VELKÁ VÝZKUMNÁ INFRASTRUKTURA - ADVANCED AEROSPACE TECHNOLOGIES
Partneři:- ČVUT v Praze, Fakulta strojní, Centrum leteckého a kosmického výzkumu
- Vysoké učení technické Brno – Letecký ústav
- Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.
►NAŠE LABORATOŘE
Fakulta strojní ČVUT v Praze ve spojení s Fakultou strojního inženýrství VUT Brno a VZLU nabízí své výzkumné a experimentální kapacity v leteckých a kosmických technologiích |
---|
Experimenty na leteckých zkušebnách Fakulty strojní ČVUT v Praze
Fakulta strojní ČVUT v Praze plně využívá svých leteckých zkušeben jako hlavní část naplňování svého záměru
posílit výzkumné a výukové kapacity v leteckých a kosmických technologiích. Jde o dynamometrickou a jádrovou zkušebnu
umístěnou v Praze - Letňanech, dvě vrtulové zkušebny umístěné v Hradci Králové a létající zkušebnu představovanou
experimentálním letadlem přestavovaným dodavatelem v Berlíně. Všechny čtyři zkušebny jsou již v plném provozu
a probíhají na nich rozsáhlé experimenty. Pro tyto zkušebny byly postupně pořízeny experimentální turbovrtulové
motory. Experimentální motory jsou vybaveny několika sty až tisícem sensorů teplot, tlaků, průtoků, otáček, zrychlení,
napětí, zatímco produkční motor je opatřen do čtyřiceti sensorů. Pro uskutečnění tohoto záměru byly zajištěny
prostředky z programu OP VVV. Uskutečňování výzkumného projektu s názvem Centrum pokročilých leteckých technologií
(v anglické zkratce CAAT) vedlo na FS ČVUT k založení Centra leteckého a kosmického výzkumu (CLKV/ CASR). V jeho rámci
se řeší nejen projekty OP VVV, ale i další projekty, např. Národní centrum letectví a kosmonautiky.
Jaké experimenty na těchto zkušebnách mohou probíhat a probíhají?
Na všech těchto zkušebnách je spuštěn zkoušený motor a jeho výkon/tah je různým způsobem kompenzován/zastaven.
Dynamometrická zkušebna krouticí moment motoru brzdí vodním dynamometrem. Jádrová zkušebna tah horkých plynů zastavuje
protitlakem z kompresorů. Na vrtulové zkušebně je motor brzděn odporem vzduchu vůči pohybu vrtule. Všechny tyto zkušebny
jsou obecně schopné zkoušený motor přivést do různých pracovních režimů a stavů, které ani během reálného
provozu nemají nastat. Každá ze zkušeben je vhodná pro jistou oblast vyšetřovaných stavů. Přitom různé veličiny
chování motoru jsou měřeny na různých zkušebnách s různou přesností.
Jak probíhá experiment?
Zkouška motoru probíhá tak, že motor je ustaven na lože motoru v konkrétní zkušebně a jeho senzory jsou napojeny
na vstupní kanály a zesilovače měřícího systému zkušebny. Ten je datovým systémem naprogramován do řídicího
systému zkušebny. Měření je provozováno v nízkofrekvenčním a vysokofrekvenčním režimu (vzorkování až 200 kHz).
Proces zapojování senzorů vzhledem k jejich počtu trvá i tři týdny. Motor je pak spuštěn a podle plánu experimentu
přiváděn do požadovaných stavů. To vše je prováděno asi pětičlenným týmem ve velínu zkušebny. Dále celá zkouška
je sledována řadou tří až pětičlenných týmů sledujících různé části fungování motoru z konferenční místnosti
vybavené počítači napojenými na měřicí systém zkušebny. Tyto týmy analyzují celkový výkon motoru, proudění
v motoru, vibrace motoru, palivový systém a spalování, řízení motoru – to je zvláště důležité pro celkové
digitální řízení motoru a vrtule.
Probíhající výzkum
Na motorech probíhají jednak experimenty pro řešení výzkumu v projektu OP VVV a jednak experimenty podle Kolaborativní
smlouvy o výzkumu s GE Aviation Czech. Dosud většina experimentů byla použitelná pro oba účely. Experimenty především
slouží pro excelentní výzkum v projektu OP VVV spočívající ve měření vlastností motoru s jeho opotřebením, aby
tato znalost byla vložena do jeho simulačního modelu. Simulační model je parametrizován podle vlastností odpovídajících
opotřebení motoru během jeho celoživotního cyklu. Tím vznikne digitální dvojče motoru, o němž budou shromažďována
„big data“ v „cloudu“ pomocí internetu věcí (IoT). Tak dojde k vytvoření individuálního celoživotního monitorovacího
systému funkčnosti a životnosti turbovrtulových motorů s prediktivní údržbou, s užitím konceptů Průmyslu 4.0.
Vlastnosti motoru jsou individuálně sledovány a jeho historie užívání určuje nastavení vlastností jeho simulačního
modelu. Ten je porovnáván s měřenými vlastnostmi motoru a není-li mezi nimi podstatný rozdíl, lze motor dále užívat,
je-li rozdíl významný, je nutný servisní zásah.
Zpracování dat (Big Data)
Experimenty produkují obrovské množství dat, přibližně po ročním provozu experimentů na dynamometrické a vrtulové zkušebně je to asi 60 TB dat. Takové množství dat je nutné roztřídit podle typu experimentu, zpracovat a užít pro výzkum monitorovacího systému. Získaná data jsou užívána pro různé výzkumné úlohy. Jedna je například porovnání simulačního modelu motoru NPSS jak pro různé režimy fungování motoru, tak pro změnu vlastností a parametrů modelu s opotřebením motoru. Jiná je učení neuronové sítě pro predikci rozložení teploty v motoru měřených velkým množstvím senzorů na základě měření jen omezeného množství teplotních čidel jako na normálním motoru. Vývoj teplotního pole věrně odráží míru opotřebení motoru, spočívající například ve změně profilů lopatek abrazí, oxidací, creepem. Další oblastí je vibrodiagnostika, kde ze změny charakteristik vibrací lze usuzovat na stav nebo i poškození motoru.
Všechny tyto aktivity jsou součástí velkého ekosystému mezi Fakultou strojní ČVUT v Praze a GE Aviation Czech se sdílením, přenosem a akumulací znalostí a jejich zprostředkováním studentům.
Kontakt
Prof. Ing. Michael Valášek, DrSc.
e-mail: Michael.Valasek@fs.cvut.cz
Tel.: +420 224 357 361