[design/2014/cvut-logo-blue.png]
CZ / EN

Centrum leteckého a kosmického výzkumu

CZ   / EN  

Projekty

MechaTwing – TWINNING FOR EXCELLENCE IN MORPHING AND AERO-MECHATRONIC WING CONTROL: A LEAP TOWARDS ECO-SMART AVIATION (101159722)

pracoviste/CAAT/MechaTwing.jpgProjekt MechaTwing se zaměřuje na rozvoj aktivit ve výzkumu a inovacích mezi ČVUT a třemi předními evropskými výzkumnými institucemi, které mají mnohaletou historii v oboru aerospace inženýrství: Polytechnickou univerzitou v Turíně (PoliTo), Německým centrem pro letectví a kosmonautiku (DLR) a Technickou univerzitou ve Vídni (TU Wien). Dalším účastníkem projektu je také CzechInvest. Hlavními cíli projektu jsou: (1) zlepšit kapacitu a excelenci ČVUT v oblasti výzkumu a inovací, (2) posílit strategické a rozvojové aktivity mezi ČVUT a partnery projektu, (3) posílit reputaci, výzkumný profil a atraktivitu ČVUT, (4) zlepšit dovednosti v oblasti řízení výzkumu na ČVUT a zvýšit mobilitu kvalifikovaných pracovníků. Mezi klíčové aktivity projektu patří krátkodobé návštěvy studentů a zaměstnanců ČVUT v DLR, PoliTo a TU Wien, odborné návštěvy na ČVUT, pořádání workshopů, školení, společná organizace mezinárodní konference a  letních škol, a další rozvojové a osvětové aktivity zaměřené na prezentaci výsledků projektu MechaTwing širší vědecké komunitě.

Partneři projektu:

pracoviste/CAAT/CVUT.jpgpracoviste/CAAT/CzechInvest_logo.jpgpracoviste/CAAT/Logo_PoliTo.jpgpracoviste/CAAT/TUWien.jpgpracoviste/CAAT/logo-dlr.jpg

Webové stránky projektu: www.mechatwing.eu

CORDIS: https://cordis.europa.eu/project/id/101159722

Kontakt: casr@fs.cvut.cz

 

Systém detekce anomálií v dopravě pomocí LWIR polarizační kamery – SPACE

Hlavním cílem projektu je vyvinout a zavést inovativní udržitelnou hi-tech technologii pro autonomní sběr velkého množství polarizovaných obrazů a pokročilou analýzu zachycených obrazů pomocí LWIR polarizační kamery. Navíc s velmi vysokou přesností při různých světelných a atmosférických podmínkách využitím kalomelového krystalu, což rozšíří funkcionalitu celého zobrazovacího systému a zvýší efektivitu při širokém aplikačním využití. Bude vyvinut software pro detekci objektů pomocí autonomního systému vykreslování polarizovaného obrazu založeného na přístupu neuronových sítích. Integrovaná polarizační optika na bázi unikátního krystalu kalomelu dosáhne výrazně vyššího extinkčního stupně na stanovených vlnových délkách. Tato technologie umožní získat nový druh informací z dat snímaných v různých polarizačních rovinách, vzdálenosti, světelných a atmosférických podmínkách. Výstupy projektu naleznou uplatnění v dopravě, kosmických aplikacích, zemědělství, energetice a oblasti životního prostředí.

Kontakt: Ing. Jan Pařez, jan.parez@fs.cvut.cz

Partner projektu: 

pracoviste/CAAT/logo_bbt.jpg

 

AMBER - innovAtive deMonstrator for hyBrid-Electric Regional application

pracoviste/CAAT/cleanaviation.jpegPodpořeno z programu: HORIZON.2.5.7 - Clean, Safe and Accessible Transport and Mobility

Číslo projektu: AMBER Project ref. Grant Agreement-101102020-AMBER
https://www.clean-aviation.eu/amber-advancing-hybrid-electric-propulsion



pracoviste/CAAT/cofoundedEU.pngZahájení projektu: 1. ledna 2023

Ukončení projektu: 31. března 2026

Hybridní elektrický pohonný systém pro regionální letadla je považován za slibný krok k dosažení udržitelnějšího leteckého průmyslu. Projekt AMBER financovaný EU se vypořádá s výzvou změny klimatu a bude usilovat o dokončení, integraci a ověření klíčových technologií nezbytných pro hybridní elektrický pohonný systém poháněný vodíkovými palivovými články. To výrazně sníží emise skleníkových plynů a spotřebu paliva nejméně o 50 % ve srovnání s nejmodernějšími regionálními letadly z roku 2020. AMBER vnímá význam regionálního letectví jako jednu z klíčových možností k dosažení udržitelnosti a ambiciózních cílů v oblasti životního prostředí. Projekt je krokem k dekarbonizaci letectví a snížení emisí znečišťujících látek.

Konsorcium: GE Avio S.r.l. (koordinátor), General Electric Aviation Advanced Technology Garching Deutschland Holding GmbH, GE Aviation Czech SRO, General Electric Company Polska Sp. z o.o., H2FLY GmbH, Leonardo S.p.A., GE Marmara Technology Center Muhendislik Hizmetleri Limited Sirketi,  Centro Italiano Ricerche Aerospaziali (C.I.R.A.) S.C.p.A., Deutsches Zentrum fuer Luft- und Raumfahrt e. V. (DLR), Fraunhofer-Gesellschaft zur Foerderung der Angewandten Forschung e.V., VZLU Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s., Czech Technical University in Prague, Faculty of Mechanical Engineering (FME CVUT), Politecnico di Bari, Politecnico di Torino,  Università di Pisa, WIA Łukasiewicz Research Network - Institute of Aviation,  AM Testing S.r.l., Dream Innovation S.r.l., Ergon Research S.r.l., NTI Engineering S.r.l., GE Aviation Systems Limited.
 

Projekty v udržitelnosti a ukončené projekty:

Centrum pokročilých leteckých technologií (CAAT)

pracoviste/CAAT/caat_logo_2016_RGB.jpgCentrum pokročilých leteckých technologií (CAAT) je podpořeno z ESIF fondů, operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (registrační číslo projektu CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_019/0000826).

pracoviste/CAAT/logolink_MSMT_VVV_hor_barva_cz.jpgCentrum pokročilých leteckých technologií je centrem mezinárodní excelence zabývající se problémově orientovaným interdisciplinárním výzkumem v oblasti simulace degradačních procesů jednotlivých komponent a jejich vlivu na funkčnost motorů a konstrukcí letadel s originálním praktickým dopadem v podobě experimentálního vývoje součástí nového turbovrtulového motoru a jejich kompletaci do funkčního celku dosahujícího parametrů, kterými v dané výkonové kategorii předčí motory současné koncepce. Cílem projektu je vývoj systému celoživotního sledování individuální životnosti leteckých motorů a celých letadel, s cílem prodloužení životního cyklu, funkčnosti, bezpečnosti a ekonomické efektivnosti provozu.

pracoviste/CAAT/GE_05_18.jpegPartnerem projektu je Fakulta strojního inženýrství, Vysoké učení technické v Brně. Společně s partnerem projektu CAAT sdružuje přes 100 expertů a odborníků v multi-disciplinárních oborech v oblasti leteckého a kosmického výzkumu.

 

 

 

Transformation, Acceleration, Networking, Development, Education and Mentoring – TANDEM+

pracoviste/CAAT/eit-urban-mobility.jpgCílem projektu TANDEM+ je podpořit a rozvíjet podnikatelské dovednosti v rámci aliance evropských univerzit. TANDEM+ si klade za cíl propojit zkušené univerzity a univerzity RIS v rámci jejich regionálních ekosystémů formou adopce programu mentoringu a rozvoje v oblasti podnikatelského myšlení s holistickým přístupem napříč všemi regionálními ekosystémy a formou programů celoživotního vzdělávání. Program zahrnuje spolupráci a zapojení soukromých subjektů – firem, začínajících podniků, univerzit a společností a institucí v rámci evropského podnikatelského ekosystému.  

Webové stránky projektu: https://eit-hei.eu/projects/tandem-plus/

Národní centrum kompetence pro letectví a kosmonautiku (NaCCAS)

pracoviste/CAAT/NaCCAS_logo.pngCílem projektu koordinovaného Technickou univerzitou Brno je podpora efektivního využívání výzkumné a vývojové infrastruktury a know-how pro potřeby aplikovaného výzkumu v letectví a kosmonautice v České republice, propojením pracovišť výzkumných institucí s pracovišti významných průmyslových partnerů s cílem podpory přímého transferu znalostí a uplatnění výsledků dílčích projektů a vyzkoumaných technologií v průmyslových aplikacích. Partnery NCK jsou Technická univerzita Brno (leader), AERO Vodochody AEROSPACE a.s., Compo Tech PLUS, s. r.o., České vysoké učení technické v Praze, Galaxy GRS s.r.o., GE Aviation Czech s.r.o., Roko Airplanes s.r.o., UNIS, a.s., VR Group, a.s., a Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.

Český pokročilý robotický systém pro servis, průzkum a využívání zdrojů (CZARM)

pracoviste/CAAT/CZARM_logo.pngProjekt CZARM se zabývá výzkumem a vývojem komponent pokročilých robotů pro použití ve vesmíru. Partnery projektu jsou L.K.Engineering s.r.o. (koordinátor), Frentech Aerospace s.r.o., 5M s.r.o., BD SENSORS s.r.o., ČVUT v Praze a THALES ALENIA SPACE ITALIA SPA. Projekt je ve fázi evaluace v rámci ITT2-Ambitious Projects for Czech Republic: Phase 0/A/B1 Studies (Activity Type C).

 

ČVUT v Praze koordinovalo v rámci NCK tyto dílčí projekty:

  • Experimentální evaluace relaxace zbytkového napětí v důsledku provozního zatížení v různých materiálech používaných v turbovrtulovém turbínovém kole. Partneři projektu: GE Aviation Czech s.r.o., Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.
  • Advanced Composite Technologies for Small Airplanes (1 and 2). Partner projektu: Compo Tech PLUS, spol. s r.o.
  • Oil Cooler. Partner projektu: GE Aviation Czech s.r.o. 
     

EIT Manufacturing

Evropský inovační a technologický institut (EIT) je orgán EU vytvořený Evropskou unií v roce 2008 s finančními prostředky z rámcového programu EU Horizont 2020 pro podnikání, vzdělávání a vývoj výzkumu. Celý EIT sdružuje více než 1 500 partnerů, kteří jsou rozděleni do 8 sektorově orientovaných komunit. Od roku 2018 mezi ně patří i EIT Manufacturing. Jeho hlavním zaměřením je podpora inovací v evropském výrobním sektoru a jeho cílem je zvýšit jeho globální konkurenceschopnost, udržitelnost a produktivitu. Kromě přímých projektových příležitostí umožňuje EIT Manufacturing také různé možnosti rozvoje široké mezinárodní spolupráce. EIT Manufacturing zakládá inovační komunitu a buduje síť ekosystémů, kde mohou lidé získat dovednosti a najít příležitosti; a kde jsou inovátoři schopni přilákat investory.
Fakulta strojní se aktivně účastní projektů, více informací zde.

PROCRAFT - PROtection and Conservation of Heritage AirCRAFT

pracoviste/CAAT/Procraft.jpegProjekt je realizován v období 2.11.2020 – 1.11.2023 v rámci JPICH Cultural Heritage projektu, který získal dotační podporu z EU Horizon 2020 Research and innovation programme. Cílem projektu je vytvořit inovativní postupy a řešení pro každý klíčový krok při konzervaci letadel, včetně přizpůsobených technik konzervace-restaurování, inteligentních nátěrů pro venkovní ochranu respektujících požadavky ochrany kulturního dědictví, inovativních řešení preventivní konzervace v omezeném nebo částečně -konfigurovaná prostředí a vytvoření pokynů pro restaurování a konzervaci slitin Al pro neprofesionální aktéry. Zapojení týmu CLKV do projektu zahrnuje použití matematických modelů (zejména redukovaných modelů CFD) při analýze dopadu prostředí na životnost leteckých komponent, ii) senzorů a iii) zpracování velkých dat. Členy konzorcia jsou: GPLA – Arc’Antique  (Coordinator) – Francie, University of Ferrara  - Itálie, ČVUT v Praze, CNRS - Centre d'élaboration de matériaux et d'études structurales – Francie, Alma Mater Studiorum University of Bologna – Itálie.