Konstrukce strojů a přístrojů
Moderní stroje musí nejen bezchybně fungovat, ale také dobře vypadat. Jsme unikátní udržením celostního přístupu ke strojním konstrukcím v intencích integrovaného inženýrství. Zejména se to týká výrobních strojů, automobilů a jejich moderních pohonů, v oblasti konstrukce se zabýváme ale také problematikou výrobních linek, roboty, manipulačních zařízení, měřicích přístrojů, dopravní technikou či materiály. Při zpracování technických řešení je navrhován moderní a funkční design. Vyhodnocení konstrukčních návrhů pomocí virtuální reality i ucelených experimentů umožňuje dosáhnout výborných výkonových, ekonomických a environmentálních vlastností návrhů strojů a zařízení.
Oživení slavné historie plochodrážních motocyklů
Nadšenci motosportu si jistě pamatují úspěšné plochodrážní motocykly vyráběné pod značkou Jawa, které po celé dekády minulého století dominovaly soutěžím po celém světě. Tyto úspěchy nevznikly náhodou. Stál za nimi tým společnost ESO, který v padesátých letech minulého století vytvořil motor bez podstatných slabin, zato však s obrovským potenciálem pro ladění parametrů a další vývoj. Po letech tápání, ve kterých se vývoj divišovských motocyklů téměř zastavil, má továrna nyní majitele, který se vrací k původnímu názvu a chce na její někdejší úspěchy navázat prostřednictvím poctivé strojařské práce založené na progresivním vývoji vlastních špičkových produktů od dílčích komponent až po celé motocykly.
Kromě klasických plochodrážních speciálů se spalovacími motory, které jsou aktuálně vyvíjeny ve spolupráci s Fakultou strojní ČVUT v Praze, je vizí do budoucna vstup firmy do závodů plochodrážních motocyklů s elektrickým pohonem a produkce strojů se silniční homologací s hybridními a čistě elektrickými pohonnými jednotkami.
Prototyp plochodrážního motocyklu
KONTAKT
Ing. František Lopot, Ph.D. |
Představujeme prototyp zcela nového sportovního speciálu plochodrážního motocyklu ESO s designem a vlastnostmi vhodnějšími pro jízdu na oválu. Tým Fakulty strojní ČVUT v Praze se podílel na designu a návrhu nové konstrukce rámu z chrom-molybdenové oceli, vylepšení spojky pro přenos výkonu na zadní kolo a na vývoji zcela nového jednoválcového motoru 500 ccm.
Vlastnosti rámu motocyklu, jeho tuhost a zároveň flexibilita, jsou jednou ze zásadních složek parametrů určujících chování motocyklu při jízdě. Ve snaze zefektivnit fungování nového rámu bylo před zahájením konstrukčních prací provedeno měření stávajícího osvědčeného motocyklu přímo na závodním okruhu, pomocí kamer a tenzometrů byly detailně zkoumány plastické deformace rámu. Výstupem těchto měření byly informace o deformační odezvě rámu na zatížení, kterým je v průběhu závodu vystavován. Konstruktéři tak získali soubor požadavků na vlastnosti vyvíjeného produktu. Z druhé strany pak východiska pro konstruování doplnil designer, který pro rám navrhl zcela nový specifický tvar. Ve vlastním konstrukčním procesu byly využity prostředky generického designování a topologické optimalizace konstrukce tak, aby na konci této fáze práce byl technologicky přijatelný produkt. Tento jako poslední uvedený aspekt byl velice důležitý, protože technologická náročnost výroby jakéhokoli produktu musí odpovídat jak požadavkům na jeho vlastnosti, tak podmínkám trhu. Velkými devizami nového rámu jsou poměrně široké možnosti individualizace jeho parametrů a otevřené možnosti jeho dalšího vývoje.
Výhody spolupráce průmyslového partnera s Fakultou strojní
Na vývoji nového motocyklu pracoval komplexní tým složený z pracovníků Ústavu konstruování a částí strojů Fakulty strojní ČVUT v Praze, expertů firmy ESO z Divišova a jezdců a servisních techniků továrního týmu, kteří konstruktérům poskytovali východiska a zpětnou vazbu k navrženým řešením. Důležitým aspektem byl logický požadavek firmy ESO na kontinuitu nového motocyklu s předchozími modely. Řadu zkušeností a dílčích konstrukčních vedení chce firma využít i ve své další činnosti, např. ve vývoji elektro-motocyklů homologovaných pro silniční provoz.
Taková spolupráce přináší řadu benefitů. Pracovníkům Fakulty strojní ČVUT v Praze umožňuje udržovat nenahraditelný přímý kontakt s průmyslovou praxí, firmě přináší úlevu ve využití vlastních kapacit a v řadě případů také přístup k technologiím a prostředkům technického výzkumu a vývoje, které nejsou součástí jejich vybavení.