Dopravní technika a pohony
V oblasti dopravní a transportní techniky a strojů se výuka a výzkum na FS orientuje na automobily, leteckou i vesmírnou techniku a kolejová vozidla se zaměřením na konstrukci, mechaniku, pohony, senzory, emise, materiály a další. Výzkum a vývoj probíhá nejen ve spolupráci s průmyslovými partnery, ale také v rámci studentských týmů zapojených do mezinárodních soutěží. Jsme unikátní ve vývoji účinných řešení ke snížení emisí spalovacích motorů, konstrukci vozidel s důrazem na moderní nízkoemisní, hybridní a alternativní pohony.
Formula Student
Formula Student (též Formula SAE) je konstrukční soutěž pro studenty vysokých škol. Vznikla v USA v roce 1981 za účelem zvýšení technických dovedností studentů před vstupem do praxe. Od roku 1998 existuje i její evropská odnož. Po celém světě je nyní přes 800 studentských týmů, které musí každý rok navrhnout, postavit a otestovat nové závodní auto. Soutěž má 4 dynamické a 3 statické disciplíny, které komplexně prověří tým nejen po stránce jízdní dynamiky, ale i návrhu vozu.
O týmu eForce Prague Formula
KONTAKT
Jan Cába |
Tým eForce Prague Formula je zastřešován dvěma fakultami - Fakultou elektrotechnickou a Fakultou strojní ČVUT v Praze. Vznikl fúzí dvou předešlých týmů - eForce FEE Prague Formula a CTU Cartech a tuto sezónu má přibližně 70 členů. Poprvé vystoupil před veřejnost tým CTU Cartech v roce 2007 (což z něj dělá nejstarší tým v ČR) a tým eForce FEE Prague Formula následoval o dva roky později. Od té doby se pravidelně oba týmy účastnily mezinárodní soutěže Formula Student po celém světě, kde se řadily mezi světovou špičku.
Celkový koncept auta, výroba, propagace i stavba vozu je v rukách samotných členů týmu - studentů ČVUT v Praze. Mají tak možnost si v praxi zlepšit technické, komunikační i jazykové dovednosti a zlepšovat se v oblastech mimo jejich komfortní zóny.
V sezóně 2024 jsme dosáhli historického úspěchu – na Formula Student Germany 2024 obsadil tým třetí místo z celkově 84 zúčastněných týmů z celého světa.
Monopost CTU.24
Historicky první monopost nově spojeného týmu přinesl zcela nový koncept auta. Koncept byl konstruován na tzv. “bílém papíře”, tedy vývoj započal od úplných začátků každého komponentu - převratné byly zcela nově navržený monokok nebo celý aerodynamický balíček. Členové dvou předešlých týmů tak dali hlavy dohromady a postavili výkonný vůz, který zvládne zrychlit 0-100km/h za jenom 2,5 sekundy. Náš maximální potenciální výkon sahá ke 140 kW (to je zapříčiněno 4 elektromotory, každý má výkon 35 kW). Při závodech je velice důležitá i hmotnost, při které se i s pilotem pohybujeme kolem 280 kg. Při 90 km/h tak generujeme 282 kg přítlačné síly. Protože se jedná o plně elektrickou formuli, součástky jsou zásobovány energií ze zdroje – kabely použity na toto zásobování měří až 350 metrů.
Tým CTU Space Research
KONTAKT
Michael Jurča |
Na půdě Fakulty strojní ČVUT v Praze se studenti z různých fakult i jiných univerzit podílí na vývoji raket a dalších vesmírných technologií v rámci studentského týmu CTU Space Research. Naším cílem je propojení teorie s praxí, rozšíření spolupráce s průmyslem a vytváření zázemí pro budoucí vesmírné inženýry a inovátory. Též se účastníme nejrůznějších akcí, na kterých prezentujeme naše úspěchy a podílíme se tak na popularizaci vědy a techniky. Zároveň reprezentujeme ČVUT a ČR na domácích i zahraničních soutěžích.
Illustria & Vanguard
Illustria je naše modulární raketa schopná přizpůsobit se každé situaci. Původně byla navržena pro hybridní motor Phoenix na 3D tištěné palivo s tahem 1800 N, se kterým může vystoupat až do 3 km. Díky modularitě ji lze upravit i pro jiné typy motorů. Vyvinuli jsme například motor na tuhá paliva se jménem Medusa. Tento motor s tahem 900 N je schopen vynést raketu do 1 km. Zároveň pracujeme na novém hybridním a kapalném motoru. O správné fungování všech systémů se stará náš palubní počítač Cimrman 2 a jednotlivé podpůrné desky v každé části rakety. Illustria má za sebou již několik startů do 1 km. Díky naší nové startovací rampě s výškou 12 m jsme schopni rakety pravidelně testovat. Dále v naší dílně vznikla raketa Vanguard. Je navržena pro výstup do 1 km a slouží jako testovací platforma pro nové prvky avioniky a implementaci aktivního řízení.
EuRoC – European Rocketry Challenge je evropská univerzitní soutěž ve vývoji, testování a odpálení raket. Na podzim
ji pravidelně pořádá portugalská kosmická agentura – Portugal Space od roku 2020. Soutěž vychází z amerického
Spaceport America Cup, který se objevil v roce 2006. Hlavním cílem je vzbudit ve studentech zájem o vědu, technologie,
inženýrství a praktické dovednosti.