CZ / EN

Aktuality

Náš student pomohl zefektivnit kalibraci měřicích robotů ve ŠKODA AUTO

Publikováno: 01. 01. 2023

Analyzovat, zlepšovat a hledat efektivnější postupy. O to se snaží řada firem, aby obstála na trhu a díky chytrým řešením ušetřila zbytečné náklady. Někdy se inovace stanou rovnou předmětem vysokoškolské práce – jako tomu bylo v případě Josefa Steklého. Ve své bakalářce přišel s automatizovanou kalibrací robotických měrových pracovišť a rovnou za ni vyhrál Cenu Laurina & Klementa, soutěž oceňující nejlepší vysokoškolské práce.

Když Josef přemýšlel nad tématem své bakalářské práce, žádné z vypsaných témat ho nezaujalo. „Vedoucí bakalářky Ing. Jan Urban, z Ústavu technologie obrábění, projektování a metrologie na Fakultě strojní ČVUT v Praze, mi řekl, že buď můžu napsat něco do šuplíku, nebo vytvořit nové řešení, které se bude opravdu využívat,“ začíná Josef vyprávět. „Při studiu jsem byl ještě na stáži ve Škodovce, konkrétně v oddělení kvality (GQ). S vedoucím práce jsme vybrali téma, které vzešlo z již řešené problematiky na měrovém středisku a odpovídalo oblasti, které bych se chtěl věnovat jak na fakultě, tak i ve Škodovce.“ Výsledný název práce? Tvorba kalibračního postupu optického robotického pracoviště pro rozměrovou kontrolu karoserií. Stávající způsob kalibrace měl totiž spoustu nevýhod.

Kalibrace optických robotů. Rychle, přesně, s menšími náklady

„Představte si robota, který provádí měření jednotlivých dílů auta. Na rameni tohoto stroje je umístěný laser skener, sleduje ho takzvaný laser tracker. Měření probíhá tak, že tento tracker hlídá polohu skeneru, a ten zase měří karoserii,“ vysvětluje Josef. Kalibrace vždy běžela tak, že se skener musel nejdříve odejmout z robotického ramena, ručně kalibrovat, a poté znovu zpátky namontovat, což samozřejmě zabralo spoustu času. Josef proto navrhl způsob, díky kterému probíhá kalibrace automatizovaně, aniž by bylo nutné skener z ramena sundávat. Tento postup navíc zvládne obstarat tým přímo ze Škodovky, dřív se kalibrace řešila externě. „Outsourcing nemusí být flexibilní. Pokud by nějakou dobu nefungoval měřák, byl by to obrovský problém pro výrobu. Tyto stroje totiž používáme v laboratořích i na lince. Díky vlastnímu postupu kalibrace jsme proto získali větší samostatnost,“ uvádí Josef další důvod, proč stálo za to se tohoto tématu pustit.

Rychlejší kalibrace a větší samostatnost je pro automobilku výhodná ještě z jednoho důvodu – přináší výrazné úspory. „Ve Škodovce najdete desítky těchto laser trackerů. Každá kalibrace pak stojí desítky tisíc, celkově proto můžeme ušetřit až miliony korun. V budoucnu chceme pořizovat další optické skenery. I když ty budou trochu složitější,“ upřesňuje Josef. Právě novější modely a jejich kalibrace bude hlavním tématem Josefovy diplomky. „Tato zařízení už například nemají laser trackery umístěné v rozích robotického pracoviště, ale na posuvném systému. Pohybují se vlastně ve čtyřech osách. Proto se teď budu věnovat zase dalšímu kalibračnímu postupu, který zohlední tyto různorodé pohyby stroje.“

Rovnou do provozu

Ač Josefovi jeho bakalářská práce zabrala dost času, úsilí se vyplatilo. „Bylo skvělé, že jsem se díky bakalářce mohl podívat na robotická zařízení přímo v provozu. Po navržení postupu bylo nutné ještě provést testování ověřující, jestli má postup například dostatečný rozsah. To je úplně něco jiného než sedět v posluchárně a poslouchat výklady ze starých skript! Spolupracoval jsem navíc se spoustou odborníků ze Škodovky, například s mým hlavním mentorem, panem Radimem Janíčkem ze skupiny metrologie nebo se skupinou z měrového střediska, která se robotizaci věnovala. Přišel jsem také do kontaktu i s dodavateli. Všichni mi zkrátka poskytli plnou podporu, aby výsledný postup kalibrace stál opravdu za to. Dnes se už standardně využívá,“ popisuje Josef.
A jak vlastně došlo k tomu, že svou bakalářku přihlásil do soutěže o nejlepší studentskou práci? „Jednou za mnou přišel pan Macoun, můj vedoucí, a řekl mi: ‚Pepo, koukni, tady ve Škodovce existuje taková soutěž a ta tvoje práce má velký potenciál v ní uspět. I kdybys nevyhrál, tak to pro tebe bude zajímavá zkušenost do budoucna. Naučíš se prezentovat a ukážeš ostatním, co zajímavého děláme v našem oddělení',“ vzpomíná Josef. Nejenže se nakonec dostal mezi finalisty, ale rovnou získal Cenu Laurina & Klementa. I když jedné výhry dosáhl už předtím – jeho nápad se uchytil v praxi, pomáhá firmě šetřit peníze a lidem zase čas.
 
JOSEF STEKLÝ, stážista ve ŠKODA AUTO, v oblasti tvorby kalibračních postupů speciálních měřicích zařízení
Josef studuje magisterský program Výrobní inženýrství na Fakultě strojní ČVUT v Praze.

Než nastoupil na stáž do Škodovky, stihl nasbírat zkušenosti už i v jiných technologických firmách.
„Vždy jsem ale byl o úroveň níž – věnoval jsem se činnostem, které už vymyslel někdo jiný. Až ve Škodovce jsem dostal příležitost sám vytvořit nové postupy. Rád bych si vyzkoušel i rotaci po jiných odděleních, ale mám tak skvělého vedoucího a zajímavou práci, že se mi zatím nechce hnout z místa,“ směje se.

Vedle svých aktivit v oddělení GQ je Josef součástí i Student Talent Program, kam se dostávají nejtalentovanější studenti. Dříve působil jako ambasador pro ČVUT v Praze, nyní figuruje jako team leader networkingového týmu. „Nedávno jsme například vytvořili nový web pro všechny stážisty ve Škodovce, aby měli přehledně k dispozici veškeré potřebné informace. Pořádáme také pod hlavičkou Tech/Business networking setkání se zajímavými osobnostmi ze Škodovky i exkurze pro stážisty,“ říká. Aby toho nebylo málo, Josef patří také k lektorům projektu Technologická gramotnost a přednáší na středních školách. Vedle Ceny Laurina & Klementa získala Josefova bakalářka i Čestné uznání Vladimíra Lista při předávání ceny Vladimíra Lista, která se uděluje za přínos na rozvoji technické normalizace, a to jak na národní, tak mezinárodní úrovni.

Foto a text: ŠKODA AUTO a.s.

Původní článek ŠKODA AUTO a.s. najdete ZDE.

Fotogalerie